Algemene voorwaarden BENU

Algemene voorwaarden BENU

Laatste update: 28 augustus 2025

Algemene voorwaarden. Versie: juni 2025

Hieronder vindt u onze Algemene Voorwaarden. Deze zijn steeds van toepassing als u gebruik maakt van de diensten van BENU en/of een bestelling plaatst bij BENU bijvoorbeeld via BENU.nl en BENUShop.nl en bevatten belangrijke informatie voor u als klant.

Lees de Algemene Voorwaarden daarom goed door. Wij raden u verder aan deze Algemene Voorwaarden op te slaan of af te drukken, zodat u ze op een later moment kunt teruglezen.

Algemeen deel

Artikel 1. Definities

1. BENU: met BENU bedoelen we in deze Algemene Voorwaarden:

  • BENU Nederland B.V. (KvK 30094693);

  • BENU Apotheken B.V. (Kvk 30166253); farmaceutische zorg

  • Retail E-commerce B.V. (Kvk 70302456) BENUShop;

  • apotheken die zich presenteren onder de naam en uitstraling van BENU en waarin BENU Nederland B.V. een (indirect) belang heeft of waarmee BENU Nederland B.V. een franchiseovereenkomst heeft gesloten;

Als in het algemene deel van deze Algemene Voorwaarden BENU wordt genoemd, worden voornoemde bedrijven zowel afzonderlijk als gezamenlijk bedoeld. Als in het specifieke gedeelte BENU wordt genoemd, geldt dit alleen voor het bedrijf die de dienst uitvoert.

2. Website: de website BENU.nl en BENUshop.nl alle bijbehorende subdomeinen.

3. Consument: de natuurlijk persoon niet handelend in uitoefening van beroep of bedrijf die een Overeenkomst aangaat met BENU en/of zich geregistreerd heeft op de Website. Consument wordt in de Algemene Voorwaarden uitsluitend in mannelijke vorm aangeduid maar geldt uiteraard voor alle natuurlijke personen.

4. Overeenkomst: iedere afspraak of overeenkomst tussen BENU en Consument.

5. Algemene Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden (zowel het algemene gedeelte als de specifieke delen).

6. Schriftelijk: communicatie per brief, email en via de Website.

Artikel 2. Algemene Voorwaarden

1. Deze Algemene Voorwaarden bestaan uit een algemeen deel en specifieke delen. Het algemene deel is altijd van toepassing op alle aanbiedingen, Overeenkomsten en leveringen. De specifieke delen zijn van toepassing op aanbiedingen, Overeenkomsten en leveringen die voldoen aan de beschrijving die is opgenomen in dat specifieke deel.

2. Als bepalingen uit de specifieke delen strijdig zouden zijn met bepalingen uit het algemene deel, dan gaat het bepaalde in het specifieke deel voor.

3. BENU mag de Algemene Voorwaarden eenzijdig wijzigen. Na Schriftelijke kennisgeving van de nieuwe Algemene Voorwaarden, zijn de nieuwe Algemene Voorwaarden van toepassing. Als de Algemene Voorwaarden zodanig worden gewijzigd dat sprake is van een wezenlijke afwijking van de toegezegde prestatie, dan kan Consument de Overeenkomst ontbinden als Consument zich niet kan vinden in deze wezenlijke wijziging.

4. Als een bepaling in deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk ongeldig, in strijd met recht, niet verbindend of uitvoerbaar blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de overige bepalingen uit de Algemene Voorwaarden aan. BENU zal een vervangende bepaling in de Algemene Voorwaarden opnemen die zoveel mogelijk aansluit bij de bedoeling van de vervangen bepaling.

Artikel 3. Prijzen

1. Alle prijzen die door BENU worden genoemd, zijn inclusief BTW en andere heffingen die door de overheid worden opgelegd.

2. Als door BENU verzendkosten in rekening worden gebracht, wordt dit duidelijk voor het sluiten van de Overeenkomst vermeld. Daarnaast worden deze kosten in het bestelproces apart weergegeven.

Artikel 4. Totstandkoming Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Consument van het aanbod van BENU en het voldoen aan de daarbij door BENU gestelde voorwaarden.

2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden BENU niet. Als de prijs van een product of dienst afwijkt van de prijs die Consument normaal zou mogen verwachten, dan is sprake van een kennelijke fout en komt er geen Overeenkomst tot stand.

3. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/ of diensten niet verhoogd, behalve prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.

4. Als Consument het aanbod via elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt BENU zo spoedig mogelijk via elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, heeft Consument de mogelijkheid de Overeenkomst te ontbinden.

5. Consument staat in voor de juistheid van de door hem ingevoerde gegevens en Consument staat ervoor in dat hij niet handelt in uitoefening van beroep of bedrijf. Consument stelt BENU direct op de hoogte als er een wijziging plaatsvindt in de gegevens.

6. Als blijkt dat bij het aangaan van de Overeenkomst door Consument onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt, heeft BENU het recht om de bestellingen van Consument te weigeren, of pas aan haar verplichting te voldoen nadat de juiste gegevens van Consument zijn ontvangen of om de Overeenkomst te ontbinden zonder enige vorm van schadevergoeding aan Consument verschuldigd te zijn.

Artikel 5. Registratie

1. Consument kan zich registreren via het registratie- formulier op de Website.

2. Consument moet zijn inloggegevens, zijn gebruikersnaam en wachtwoord strikt geheim te houden. BENU is niet aansprakelijk voor misbruik van de inloggegevens

en mag er steeds vanuit gaan dat een Consument die zich aanmeldt op de Website ook daadwerkelijk die Consument is. Alles wat gebeurt via het account van Consument, valt onder de verantwoordelijkheid en het risico van de Consument.

3. Als Consument weet of vermoedt dat zijn inloggegevens in handen van onbevoegden zijn gekomen, dan zal hij zo spoedig mogelijk zijn wachtwoord wijzigen en/of BENU daarvan in kennis te stellen, zodat BENU gepaste maatregelen kan nemen.

Artikel 6. Uitvoering Overeenkomst en levering van producten

1. BENU neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij de uitvoering van de Overeenkomst.

2. Alle producten worden geleverd en alle diensten worden uitgevoerd door BENU, niet door een individuele medewerker. BENU heeft het recht om diensten te laten uitvoeren door een andere partij. BENU bepaalt zelf de wijze van transport en de verpakking.

3. Zodra een bestelling van Consument of een (herhaal) recept door BENU is ontvangen, stuurt BENU de producten zo spoedig mogelijk toe toe op de manier zoals vermeld op de Website en in het specifieke deel van deze Algemene Voorwaarden. BENU laat de

producten op werkdagen – niet zijnde erkende feestdagen - leveren. Voornoemde levertermijn is geen fatale termijn.

4. BENU is bevoegd een bestelling geheel en in delen af te leveren. Deelleveringen kunnen afzonderlijk door BENU worden gefactureerd.

5. Zodra de te leveren producten op het opgegeven afleveradres zijn afgeleverd, gaat het risico, waar het deze producten betreft, over op Consument.

6. Als een product op verzoek van Consument door BENU is besteld en/of is bereid, dan is Consument verplicht het product te betalen tenzij BENU het product aan een andere consument kan verstrekken.

7. Als BENU een product niet binnen de door BENU aangegeven termijn kan leveren, stelt zij Consument daarvan in kennis en stelt een nieuwe leveringstermijn voor. Consument kan uiterlijk binnen 48 uur na kennisgeving van BENU de Overeenkomst kosteloos ontbinden als Consument het niet eens is met de nieuwe leveringstermijn.

8. Als een product niet meer leverbaar is of op korte termijn niet leverbaar is, kan BENU in overleg met Consument een soortgelijk product van soortgelijke kwaliteit leveren. Als de Consument en BENU geen overeenstemming bereiken over een soortgelijk product van soortgelijke kwaliteit, dan is Consument gerechtigd de Overeenkomst kosteloos te ontbinden.

9. In geval van ontbinding zoals beschreven in leden betaalt BENU het bedrag dat Consument heeft betaald uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding terug. BENU gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel als dat Consument heeft gebruikt.

10. Als een product door BENU in bruikleen wordt verstrekt, is een waarborgsom verschuldigd gelijk aan de verkoopprijs. Deze waarborgsom wordt terugbetaald als het product bij het einde van de bruikleenovereenkomst in goede staat aan BENU wordt teruggegeven.

Artikel 7. Betaling en betalingsvoorwaarden

1. Als Consument een bestelling plaatst bij BENU dan krijgt BENU een vordering op Consument. Dit betekent dat Consument deze bestelling aan BENU moet betalen via de op de Website aangegeven betaalmethoden en binnen de op de Website aangegeven betalingstermijn. BENU is vrij in de keuze van het aanbieden van betaalmethoden en deze kunnen ook van tijd tot tijd wijzigen. Het staat BENU ook vrij om de incasso van haar vorderingen uit handen te geven of over te dragen aan derden.

2. Als tussen de zorgverzekeraar van Consument en BENU afspraken zijn gemaakt op grond waarvan de zorgverzekeraar een gedeelte van de vordering van BENU op Consument voldoet, wordt de vordering van BENU op Consument met dat bedrag verminderd. Als de zorgverzekeraar van Consument niet tot betaling overgaat, kan BENU alsnog van Consument verlangen dat hij de vordering voldoet. Consument is dan gehouden de vordering te voldoen binnen 14 dagen nadat BENU een betalingsverzoek aan Consument heeft gezonden.

3. Als Consument niet (tijdig) aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet en ook niet tot betaling overgaat nadat hij door BENU een betalingsherinnering heeft ontvangen, dan kan BENU de vordering op Consument verhogen met buitengerechtelijke incassokosten en (wettelijke) rente.

4. Bezwaren tegen de hoogte van de vordering schorten de betalingsverplichting van Consument niet op.

Artikel 8. Conformiteit

1. BENU zorgt ervoor dat de producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.

2. Consument is verplicht om onmiddellijk na ontvangst van het product en/of na uitvoering van de dienst te controleren of het geleverde product en/of de uitgevoerde dienst beantwoordt aan de Overeenkomst.

3. Als het afgeleverde product en/of de uitgevoerde dienst niet aan de Overeenkomst beantwoordt, dan moet Consument binnen 14 dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt dan wel redelijkerwijze had moeten ontdekken BENU daarvan in kennis te stellen.

4. Als BENU de klacht gegrond acht, worden na overleg met Consument het relevante product hersteld, vervangen of vergoed. De maximale vergoeding is gelijk aan de door Consument betaalde prijs voor het product (en eventueel verzendkosten als de gehele bestelling niet voldoet aan de Overeenkomst). Het bepaalde in dit artikel staat een beroep op eventuele schadevergoeding niet in de weg.

Artikel 9. Herroepingsrecht (uitsluitend bij koop op afstand)

1. Als de Overeenkomst op afstand is gesloten en het herroepingsrecht geldt (zie uitzonderingen in lid 6 van dit artikel), dan heeft Consument de mogelijkheid de Overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden binnen 14 dagen. Deze herroepingstermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens Consument. Worden bestelde producten van één bestelling op verschillende momenten bezorgd? Dan gaat de herroepingstermijn in op de dag na ontvangst van het laatste product van dezelfde bestelling.

2. Op het moment dat Consument van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, moet hij het product binnen de herroepingstermijn met alle geleverde toebehoren en – voor zover mogelijk - in de originele staat en verpakking aan BENU retourneren. Consument maakt hierbij gebruik van het door BENU verstrekte herroepingsformulier en de door BENU gegeven instructie. Als Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen de kosten van terugzending voor zijn rekening.

3. Tijdens de herroepingstermijn en tot en met de retourzending moet Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. In geen geval mag de verzegeling worden verbroken als Consument gebruik wil (kunnen) maken van zijn herroepingsrecht. Als het product geen verzegeling bevat, mag Consument het product slechts uitpakken of gebruiken voor zover dat noodzakelijk is om te kunnen vaststellen wat de aard, de kenmerken en de werking van het product zijn. Is de waarde van het product gedaald als gevolg van het uitpakken en/of gebruiken van het product dat verder is gegaan dan strikt noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen? Dan komt het bedrag van de waardevermindering voor rekening van Consument.

4. BENU betaalt het bedrag dat Consument voor de producten heeft betaald – verminderd met de eventuele waardevermindering zoals bedoeld in lid 3 – zo spoedig mogelijk terug, uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst door BENU van alle retour gezonden producten. BENU gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel als dat Consument heeft gebruikt.

5. Het herroepingsrecht geldt niet voor producten die:

  • speciaal voor Consument zijn gemaakt;

  • duidelijk persoonlijk van aard zijn;

  • snel kunnen bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;

  • niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken. Denk hierbij aan gesteriliseerde producten, crèmes en tubes.

Daarnaast geldt het herroepingsrecht niet bij producten die worden verstrekt in het kader van gezondheidszorg. Dit zijn bijvoorbeeld geneesmiddelen en medische hulpmiddelen die op recept/voorschrift worden verkregen.

6. Als Consument de producten ondanks de uitsluiting van het herroepingsrecht toch aan BENU terugstuurt, dan betaalt BENU niets aan Consument terug.

Artikel 10. Retour

1. Als de Overeenkomst niet op afstand is gesloten, als de herroepingstermijn uit het artikel hiervoor is verstreken of als het herroepingsrecht niet geldt, dan mag Consument de geleverde producten niet retourneren, tenzij

a. BENU hiervoor Schriftelijk toestemming heeft gegeven;

b. BENU verzoekt aan Consument om het product retour te zenden. Dit verzoek kan onder andere worden gedaan wegens een recall. Een recall is een maatregel bestaande uit het terugroepen en verwijderen van producten in verband met een gesignaleerde (mogelijke) kwaliteitsafwijking of in verband met een geconstateerde afwijking in de veiligheid en/of (ver)werking van een artikel, waardoor het (mogelijk) niet de veiligheid en/of werking biedt die men mag verwachten. Als Consument een product mag retourneren op grond van dit lid en hiervoor verzendkosten moet maken dan zal BENU deze kosten dragen.

Artikel 11. Klachtenprocedure

1. Als Consument een klacht heeft over een product en/of over andere aspecten van de dienstverlening van BENU, dan kan hij bij BENU een klacht indienen. Informatie over hoe de klacht kan worden ingediend en bij wie, is opgenomen in de specifieke delen van deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 12. Informatie

1. Uitingen van BENU, zoals op de Website maar ook in andere materialen, zijn met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. BENU kan alleen niet garanderen dat alle informatie te allen tijde juist en volledig is. Ook is BENU niet verantwoordelijk voor (kleur)afwijkingen in afbeeldingen op de uitingen van BENU ten gevolge van het apparaat dat Consument gebruikt. BENU is dan ook niet aansprakelijk voor (programmeer/typ)fouten en/ of onjuistheden in haar uitingen of (kleur)afwijkingen, tenzij BENU op grond van de wet aansprakelijk zou zijn.

2. De afbeeldingen, tekeningen, beschrijvingen en verduidelijkingen die door BENU worden verstrekt in brochures, prijslijsten, informatiefolders, presentaties en elke andere publicatie zijn alleen bedoeld als indicatieve informatie. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Artikel 13. Intellectueel eigendom

1. Alle content (tekst, beeld, illustratie, data, etcetera) op de Website en uitingen van BENU maar ook de door BENU geleverde producten zijn auteursrechtelijk beschermd of vallen onder een ander intellectueel eigendomsrecht van BENU of van andere derden (zoals leveranciers). Consument maakt op geen enkele wijze inbreuk op deze intellectuele eigendomsrechten.

2. Zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van BENU is kopiëren, verspreiding of publicatie van de content, uitingen en producten van BENU en van voornoemde derden verboden.

Artikel 14. Persoonsgegevens

1. BENU verwerkt de persoonsgegevens van Consument conform de op de Website gepubliceerde privacy statement.

Artikel 15. Slotbepalingen

1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

2. Voor zover wettelijk toegestaan, zullen alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst of daarmee samenhangende (rechts)handelingen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Midden-Nederland te Utrecht.

Specifieke delen BENU Shop

Artikel 16. Toepasselijkheid

1. Als producten door Consument worden gekocht op de Website (BENUshop.nl), dan geldt naast het algemene deel van de Algemene Voorwaarden ook dit specifieke deel.

2. Producten die kwalificeren als UAD-middelen (alleen verkrijgbaar bij apotheek en drogist) of UA- middelen (uitsluitend bij apotheek) worden geleverd door de apotheken van BENU (informatie over de apotheken van BENU treft u aan vanaf artikel 20 in deze Algemene Voorwaarden). De overige producten die gekocht worden op de Website, worden verkocht en geleverd door Retail E-commerce B.V.

Artikel 17. Contactgegevens

1. Naam: Retail E-commerce B.V., handelend onder de naam BENUshop.nl

Adres: Straatweg 2, 3604 BB Maarssen

KvK-nummer: 70302456

Btw-nummer: NL858247185B01

U kunt contact opnemen met BENUshop.nl via het contactformulier.

Artikel 18. Verzending

1. Voor de verzending van producten die zijn besteld op BENUShop.nl maakt BENU gebruik van externe partijen zoals PostNL.

Artikel 19. Klachtenregeling

1. Als Consument een klacht heeft over de producten die door BENU zijn geleverd en/of de dienstverlening van BENU, dan kan Consument deze klacht kenbaar maken via het contactformulier.

Specifieke delen BENU Apotheek / Medicijnen

Artikel 20. Toepasselijkheid

1. Als producten en diensten worden geleverd/worden verricht die betrekking hebben op geneesmiddelen en farmaceutische zorg, dan geldt naast het algemene deel van de Algemene Voorwaarden ook dit specifieke deel.

2. De producten en diensten die betrekking hebben op geneesmiddelen/farmaceutische zorg, worden uitgevoerd/verricht door apotheken van BENU.

Artikel 21. Contactgegevens

1. Naam: BENU Apotheken B.V., handelend onder de naam BENU Apotheek Adres hoofdkantoor: Straatweg 2, 3604 BB Maarssen Adres BENU-vestiging: www.benu.nl/contact/ apotheekzoeker KvK-nummer: 30166253 Btw-nummer: NL809221512B01

U kunt contact opnemen met de apotheek/apotheken van BENU via de contactpagina of via Mijn BENU. Let op: stuur geen gezondheidsgegevens via de contactpagina.

Artikel 22. Verzending

1. Zodra een bestelling van Consument of een (herhaal) recept door BENU is ontvangen, stuurt BENU de producten zo spoedig mogelijk toe op het door Consument gekozen afleveradres (de apotheek van BENU, BENU afhaalpunt, thuisadres of ander afgiftepunt).

Artikel 23. Klachtenregeling

1. Als Consument een klacht heeft over BENU, dan kan Consument deze klacht kenbaar maken via het klachtenformulier op de Website of bij de apotheker van de BENU vestiging waar de klacht op betrekking heeft. BENU en Consument maken hierbij gebruik van de klachtenregeling die eveneens op de Websitete vinden is.

Artikel 24. Toezicht / overkoepelende organisatie

1. BENU staat onder toezicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). IGJ houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg en bewaakt de rechten van de patiënt. De contactgegevens van de IGJ zijn te vinden op haar website.

2. Daarnaast is BENU lid van De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP). De KNMP is de overkoepelende beroeps- en brancheorganisatie van apothekers. De contactgegevens van de KNMP zijn te vinden op haar website.

Laatste update: 28 augustus 2025